Vandaag was het dan zover, de #OpenOntbijt bij Twynstra Gudde in Amersfoort op het Stationsplein. De insteek van de ontbijtsessie, was het dichter bij elkaar brengen van bedrijven en fanatiekelingen op SocialMedia gebied, in en om Amersfoort. En ik kan je vertellen, dat is gelukt. Iedereen sprak over Twitter, LinkedIn, Youtube, Facebook en hoe al deze kanalen werden toegepast binnen de onderneming.

Iedereen had zich kunnen opgeven via de LinkedIn pagina om zo ook in de gaten te kunnen houden, wie er allemaal kwamen. Tevens kan je lid worden van deze groep, zodat ook toekomstige sessies, als deze kunnen worden gepland.

Voordat we aan het programma begonnen werden we voorzien van een kop koffie en heerlijke broodjes. Hier heb ik al kennis kunnen maken met een aantal organisaties, zoals Ministerie van Binnenlandse zaken, Het Waterschapshuis en een sportinstituut dat evenementen verzorgt in oorlogsgebieden. Het was erg divers en allen actief op het gebeid van Social Media.

De gast tijdens deze #OpenOntbijt was Wethouder Sebastiaan van ’t Erve, zelf een actieve twitteraar en Amersfoort 2.0 in zijn portefeuille. Het gesprek werd geleid door 1 van de adviseurs van Twynstra Gudde en er ontstond een leuk interactief gesprek, waarbij we een kijkje kregen in de keuken van Gemeente Amersfoort.

Tijdens deze sessie heb ik wel gemerkt dat nog niet alle organisaties bewust hebben gekozen voor Webcare en het handen en voeten geven hiervan binnen de organisatie. Want het belangrijkste is dat een ieder zijn gezonde verstand gebruikt tijdens alle uitlatingen via welk kanaal dan ook. De scheidslijn tussen privé en zakelijk zal dan ook dunner worden, als je zowel zakelijk als privé communiceert via een kanaal. Mijn advies zou zijn om er zeker actief beleid op te gaan voeren, zodat alle onduidelijkheden worden weggenomen en je één duidelijk aanspreekpunt hebt voor alle zaken omtrent SocialMedia binnen je organisatie.

Sinds wij bij AFAS een duidelijk beleid hebben opgesteld en dit ook duidelijk binnen de organisatie hebben gecommuniceerd, merken wij duidelijk een omslag in het (professioneel) gebruik van SocialMedia. Er wordt overlegd en de juiste collega’s worden benaderd voor een reactie, zodat zaken adequaat worden afgevangen.

Zet er jonge en enthousiaste collega’s in en geef ze tijd/ruimte om het ook te ontwikkelen. Uiteindelijk zal dit alles zich gaan terugverdienen.

Ik ben dus erg blij met initiatieven zoals het #OpenOntbijt en we gaan zeker voor een vervolgsessie en waar dat is….? We hebben geïnitieerd bij Twynstra Gudde dat AFAS graag de volgende sessie organiseert, we wachten het af!

Wat opvalt na zo’n ochtend is dat iedereen er enthousiast over praat, maar dat er knopen moeten worden doorgehakt om bepaalde zaken te bespoedigen en SocialMedia meer op de kaart te krijgen binnen de organisaties.